Gennem årene får man sikkert købt en del forskellige farver, som man enten ikke bruger eller ikke bruger nok. Nogle af dem finder måske deres faste plads i farveæsken, mens andre lever en mere hvileløs tilværelse. De, der kun opnår en tilværelse på 'tålt ophold', bliver nemlig underligt hjemløse. Selv om man har flere forskellige paletter kørende, er der måske ikke plads til dem i æskerne. Og hvis ikke der er plads i æskerne, hvor skal de så være? De bliver måske lagt frit fremme, udsat for luft og sollys, og da de sjældent eller aldrig er i brug, tørrer de ud. Det kan betyde, at de kan miste intensitet, og at det bliver besværligt at suge farve op fra farvebrikken.
tirsdag den 28. august 2012
mandag den 20. august 2012
Ferie i farver
Så er sommeren så småt ved at være forbi. For mit vedkommende blev det til en masse akvareller og et ganske interessant gensyn med St. Petersburg-farverne, som jeg har afprøvet på ny. Det vil jeg skrive mere udførligt om senere. Det blev også et mindre fornøjeligt gensyn med farvebrikker, der er blevet købt engang og siden har ligget og samlet støv. Det fik mig til at tænke på, at det nok er de færreste, der ved, hvordan de skal opbevare deres farver, hvis de ikke bliver brugt i et stykke tid. De færreste af os har tiden til eller muligheden for at motionere farverne hele tiden, og så er det godt at vide, hvad man kan gøre for at beskytte dem, så de er klar til brug, når tiden kommer. Det er ganske nyttig viden. For selv om man nok intuitivt tænker, at en farveblok holder for evigt, så er det bestemt ikke tilfældet. Disse ting og meget andet vil komme dryssende hen over efteråret her på bloggen. Vi er nødt til at starte i det små. For lige nu i skrivende stund er det faktisk stadig sommer - og meget, meget varmt.
Og så kan det naturligvis anbefales at holde sig orienteret om efterårets kurser andetsteds på bloggen.
Og så kan det naturligvis anbefales at holde sig orienteret om efterårets kurser andetsteds på bloggen.
onsdag den 8. august 2012
Akvarel - et nummer for meget
Priser og program fremgår af tidligere blogindlæg her på siden, men måske skal man også understrege, at prisen for ærøboer jo er særlig fordelagtig. Det er faktisk noget, der minder om halv pris, da herboende jo ikke har brug for anden overnatning end den normale. For min egen part vil jeg gerne lægge hovedet på "bloggen" og love et rigtig spændende kursus. Vi finpudser detaljer helt frem til kursus-start, så folk kan tage herfra bogstavelig talt med ro i sindet. Og i hvert fald til en verden, der pludselig er fuld af helt nye farver. Læs mere om kurset i de tidligere blogindlæg.
fredag den 27. juli 2012
torsdag den 26. juli 2012
fredag den 6. juli 2012
Akvarel - det gør man i ferien
Der er foretaget et par ændringer her på siden på det sidste. Men først skal jeg lige gøre opmærksom på et par ting, som folk har spurgt om. Hvordan kommenterer man? Hvordan kan man sende mig elektronisk post?
Man kan altid kommentere de enkelte indlæg ved - lidt bagvendt - at trykke på "ingen kommentarer-feltet" under hvert indlæg. Så får man adgang til en tekstboks, hvor man kan kommentere, stille spørgsmål eller dele nyttige erfaringer. Man kan også kontakte mig direkte ved at klikke på profilen. Vupti, så skulle mail-feltet gerne komme frem, så man kan sende mails. Da der efterhånden ligger en del indlæg på siden, er der også tilføjet et søgefelt, hvor man kan søge efter gamle indlæg eller på stikord - så vidt jeg kan se, fungerer det ganske udmærket.
For mange, der maler akvarel, betyder ferier og fridage muligheder for at male. Jeg har også pakket feriekufferten med malergrej og fotoudstyr. Forhåbentlig bliver der noget at vise frem senere. Indtil da får I her en akvarel af gården på Ærø, hvor jeg maler alt andet end korn. Rigtig god sommer.
På gensyn i august
Michael Larsen
Man kan altid kommentere de enkelte indlæg ved - lidt bagvendt - at trykke på "ingen kommentarer-feltet" under hvert indlæg. Så får man adgang til en tekstboks, hvor man kan kommentere, stille spørgsmål eller dele nyttige erfaringer. Man kan også kontakte mig direkte ved at klikke på profilen. Vupti, så skulle mail-feltet gerne komme frem, så man kan sende mails. Da der efterhånden ligger en del indlæg på siden, er der også tilføjet et søgefelt, hvor man kan søge efter gamle indlæg eller på stikord - så vidt jeg kan se, fungerer det ganske udmærket.
For mange, der maler akvarel, betyder ferier og fridage muligheder for at male. Jeg har også pakket feriekufferten med malergrej og fotoudstyr. Forhåbentlig bliver der noget at vise frem senere. Indtil da får I her en akvarel af gården på Ærø, hvor jeg maler alt andet end korn. Rigtig god sommer.
På gensyn i august
Michael Larsen
tirsdag den 3. juli 2012
En klumme om kunst
![]() |
Her i sommer har jeg en gang om ugen skrevet klummer for Fyns Amts Avis. 24 . juni handlede klummen om impressionismen. Den kan du nu læse her på siden. |
God fornøjelse.
Virkeligheden – i virkeligheden
Af
Michael Larsen, journalist, forfatter og billedkunstner
Få
kunstretninger kan som impressionismen forvirre begreberne og få selv kyndige
folk til at slynge om sig med anakronismer. Senest kan man i anledning af Ny
Carlsberg Glyptoteks nye udstilling af franske impressionister på det ellers
glimrende Videnskab.dk. læse, at impressionisterne vendte sig mod forgængerne
og bevægede sig væk fra den virkelighedsnære realisme. Intet kunne være mere
forkert. Impressionisterne, som herhjemme senere gav inspiration til
Bondemalerne og Sigurd Swane, der også malede på Ærø, jagtede netop
virkeligheden – alle andre steder end i de atelierer, hvor man før havde
forsøgt at forestille sig den, og de vendte sig ikke mod forgængernes kunst,
fordi den var for realistisk, men fordi den ikke var.
I
pinsen – man fristes til at sige: i sommer – underviste jeg et hold
akvarelkursister i og omkring Ærøskøbing. Her gjorde vi præcis, hvad
impressionisterne gjorde: bevægede os ud i virkeligheden. Ikke for at gengive
omgivelserne i farver de ikke har, eller for at kreere kunst, hvor beskueren
selv skal fylde huller ud og digte med, som synes at være de kendetegn, de
fleste forbinder med impressionismen. Vi gjorde det for at se. Der sker noget
næsten guddommeligt, når man for første gang ”ser” i en kunstnerisk proces.
Faktisk er det, som om en helt ny verden åbenbarer sig, selv om det bare er den
samme i dens virkelige form. Mange husker måske Tor Nørretranders bog Mærk verden om nye hjerne-landvindinger
og har måske også selv erfaret, at hjernen vitterligt konstruerer alting for
os, så vi langt hen ad vejen faktisk lever i en virtuel virkelighed. Når man
eksempelvis i et uopmærksomt øjeblik stikker noget i munden, som man har smagt
før, vil man i et kort øjeblik få smagen af det, hjernen forventede og ikke smagen
af det, man faktisk har stukket i munden. Først derefter kommer den virkelige
smag. På samme måde ser vi verden omkring os til daglig. Vi ser den faktisk
ikke. Kun forventningen om den. Det er præcis det modsatte, der sker, når man
”ser” i en kunstnerisk proces. Man ser for første gang tingene, som de virkelig
ser ud, og ikke som man troede, de så ud.
Skygger
er aldrig sorte, selv om det – også i dag – synes at være konventionen. Ting er
ikke alene kendetegnet ved deres lokalfarve men ved lyset og det reflekterede
lys fra omgivelserne, og øjet fokuserer ikke på alting på én gang, så man kan
se hver en ribbe i hvert et blad. Det var det, Renoir, Gauguin, Van Gogh og
Monet så. Og opdagelserne var epokegørende. Som Gyldendals Encyklopædi skriver,
er impressionismen ”det naturefterlignende maleris historiske kulmination”, og impressionismen
inddrog såmænd ikke beskueren som andet end vidne til de raffinerede
lysvirkninger og den ekvilibristiske illusionskunst.
At
impressionismen og fotografiapparatet fremkom samtidigt og gensidigt
inspirerede hinanden er evident. Alle generationer kender The Kodak Moment.
Øjeblikket. Ikke bunken af kedsommelige feriebilleder. Men det sjældne snapshot
hvor vi genkender mere, end det vi ser. Det var ikke for at male idyller, at
man malede refleksioner i vand, fabriksrøg i morgenlys og gadetableauer i
Paris. Man forsøgte at beskrive situationer, hvor illusionen om virkelighed var
størst. Lyset. The Kodak Moment. Ikke verdenen som forventning eller håb, men
som den var. Med den filosofi, der nok kunne bruges i mange sammenhænge, kunne
man håbe eller forvente, at netop impressionisterne snart blev beskrevet
korrekt. Eller som maleren sagde: jeg ved ikke, hvad det ligner.
Abonner på:
Opslag (Atom)