onsdag den 7. marts 2012

Akvarellens hemmeligheder

Store arealer, tørpenselteknik, skrabeteknik, tekstur, vådt-i-vådt

Det kan virke næsten "angst-provokerende" at sidde over for et fint - og dyrt - stykke kridhvidt akvarelpapir. Der er ikke grænser for, hvad og hvor meget, der nu kan gå galt. Alle akvarelmalere har oplevet den situation, at konfrontationen med det hvide papir føles næsten ubehagelig, fordi ethvert påbegyndt strøg kun vil udstille ens manglende formåen og cementere det knusende nederlag. Det er jo et ret nedslående udgangspunkt for en kunstnerisk proces. Og sådan behøver det da heller ikke at være. Under pinsekurset på Ærø ser vi nærmere på, hvad man kan gøre for at forberede sig på, at det ikke sker. Det opløftende er nemlig, at der heller ikke er grænser for, hvor mange ting, man kan gøre for at forhindre situationen i at opstå. En af dem er selve dette - planlægningen. Det kan synes kontraintuitivt, at netop akvarelmaleriet, som mange forbinder med spontane strøg og umiddelbare indfald, skal behæftes med noget så tørt og kedeligt som analyse og eftertænksomhed, men man vil hurtigt erfare, at det vil spare en for en masse skuffelser og frustrationer - og en masse sammenkrøllet, fint - og dyrt - kridhvidt papir.

  1. Hvordan maler man store arealer, så de bliver spændende at se på?
  2. Hvordan maler man med tørpensel? Og hvorfor gør man det?
  3. Vi ser nærmere på en særlig skrabeteknik, der kan gøre underværker for din akvarel, hvis den bruges korrekt.
  4. Vi dykker dybere ned i hemmelighederne ved tekstur. Vi undersøger teknikkens hemmeligheder, der - brugt rigtigt - kan løfte enhver akvarel betydeligt.
  5. Vi ser nærmere på alle akvarelmaleres smertensbarn: vådt-i-vådt teknikken. Når du mestrer den, vil den henrykke øjet, for den er essensen af akvarelmaleriet.